A Fenntarthatósági Témahét keretében idén április 10-én ismét izgalmas és élménydús programmal várta a középiskolásokat a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Környezeti Fenntarthatósági Intézete (KFI) és a Nemzetközi és Európai Szakkollégium. Ezúttal a Budapest XVIII. kerületi Vörösmarty Mihály Ének-zenei, Nyelvi Általános Iskola és Gimnázium lelkes diákjai érkeztek hozzánk, akikhez időközben csatlakoztak a Budapest XX. kerületi Kossuth Lajos Gimnázium 10. b osztályos tanulói. A diákok egy interaktív program keretében mélyedhettek el a fenntarthatóság világában.
A program során a tanulók megismerkedhettek a fenntarthatóság néhány fontos fogalmával, mint a fenntartható fejlődési célok, a természet által nyújtott szolgáltatások, mint például a tiszta víz, a tiszta levegő, az élelmiszereink, vagy a körforgásos gazdaság és a javítás joga egy ismeretterjesztő előadás keretében. Egy kedvcsináló előadás révén betekintést nyerhettek a Nemzetközi és Európai Szakkollégium életébe, megismerkedhettek működésével, céljaival és néhány programjával. A program részeként egyetemi hallgatóink körbevezették őket az NKE campusán, hogy személyes élményként is megismerhessék, milyen egyetemi környezet várhat rájuk a jövőben.
A program fénypontját idén is az interaktív játékos feladatok jelentették: a diákok például fenntartható utazási útvonalat terveztek egy adott külföldi városba, szelektív hulladékgyűjtési ismereteiket tesztelték, és kreatív menüt állítottak össze megmaradt élelmiszerekből. A vízfogyasztás kérdése sem maradt ki – kitalálhatták, mennyi víz szükséges például egyetlen farmernadrág előállításához. A feladatok célja az volt, hogy a fiatalok játékos formában tapasztalják meg, milyen döntésekkel járulhatnak hozzá egy fenntarthatóbb jövőhöz, hiszen a fenntarthatósági kihívásokkal való megismerkedést nem lehet elég korán kezdeni – a jövő formálói már ma itt vannak közöttünk.
A program mellett a KFI megkeresésére a Fenntarthatósági Témahét keretében tartott előadást Halbritter András, a NITK nemzetközi dékánhelyettese is „T-vitamin, avagy hogyan hat a természet az iskolai teljesítményre?” címmel két helyszínen is, az Óbudai Árpád Gimnáziumban iskolazöldítési projektfeladattal kiegészítve, valamint a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban. Emellett növényi sokféleséget bemutató, magos foglalkozásokat is szervezett a teremtésvédelmi program keretében a Katolikus Pedagógiai Intézet közreműködésével, a II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Óvoda és Általános Iskola, valamint a Szent Anna Katolikus Általános Iskola és Óvoda részvételével. Emellett 2025. április 16-án, szintén a Fenntarthatósági Témahét keretében a BGéSzC Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Technikum lelkes diákjai látogattak el a Ludovika Campusra, ahol Kovács Ágnes, a Víztudományi Kar munkatársa tartott számukra egy „Vízszegénység észlelése” című interaktív workshopot. A program célja a fiatalok érzékenyítése volt a globális és helyi vízproblémák, valamint a fenntartható vízgazdálkodás fontossága iránt. A résztvevők játékos, gondolatébresztő feladatokon keresztül ismerhették meg a vízszegénység különböző formáit, és saját tapasztalataik alapján is reflektálhattak a témára.
Az események során nemcsak hasznos ismeretekkel, de élményekkel is gazdagodtak a résztvevők. Bízunk benne, hogy a programok résztvevői a jövőben tudatosabban hozzák meg mindennapi döntéseiket, és reméljük, hogy közülük sokakat később hallgatóként is köszönthetünk majd egyetemünkön.